Una proposta d’Omayma El Bouhassani.
Música dramàtica, un cotxe, gasolina i un llumí. Així comença la minisèrie de true crime ‘El cuerpo en llamas’, una producció de Netflix que ha captivat l’audiència global amb una trama envoltada de misteri i intriga. Basada en l’homicidi d’un agent de la Guàrdia Urbana de Barcelona el maig de 2017, s’ha convertit en un fenomen a la plataforma. La sèrie sobre aquest cas que ha generat tant rebombori als mitjans de comunicació a Catalunya, es va mantenir al top ten les primeres setmanes després de l’estrena i va destacar també com una de les sèries més vistes en més de 60 països, segons el rànquing internacional de la plataforma de streaming.
Amb vuit episodis d’una durada d’aproximadament 50 minuts, ‘El cuerpo en llamas’ se submergeix en un món de secrets, enganys i traïcions. La sèrie, creada i dirigida per Laura Sarmiento, Jorge Torregrossa i Laura Maña, ofereix una experiència audiovisual que no deixa indiferent a l’espectador. Des que es prem el play al primer capítol, enganxa pel gir argumental a cada final de capítol, que deixa l’espectador amb intriga i fa que vulgui continuar avançant en la successió dels fets.
Cada episodi aprofundeix en la trama principal, que és com s’interpreta que es va produir la mort de Pedro Rodríguez. Així i tot, des del primer moment es deixa entreveure la implicació en l’assassinat dels dos coprotagonistes: Rosa Peral i Albert López. En aquest sentit, no és una sèrie amb un eix cronològic pautat, sinó que salta en el temps per poder anar col·locant totes les peces del trencaclosques.
Com la majoria de les sèries policials, els agents a càrrec de la investigació de l’homicidi adquireixen un paper secundari destacat a mesura que van arribant les pistes. Tanmateix, l’atenció no es desvia perquè tots els personatges acaben complementant-se.
Rosa Peral
La trama gira principalment entorn de l’agent de la Guàrdia Urbana, Rosa Peral, submergint-se en la seva vida personal, però sobretot sentimental. Úrsula Corberó dona vida a Peral mostrant-la com una dona atractiva i empoderada sexualment, que manté relacions amb diversos homes a la vegada. Alhora, se la presenta submisa i menystinguda pel seu entorn, majoritàriament masculinitzat (sobretot a la feina dins el cos de la Guàrdia Urbana).
D’aquestes infravaloracions se’n mostren diverses a la sèrie. Una, per exemple, és la filtració d’un vídeo de contingut sexual on apareix Rosa Peral. El difon el cap de policia de la comissaria on treballa, després que ella decideixi acabar amb la relació que mantenien. Un altre cas és el menyspreu que li fa el seu marit i pare de la seva única filla a la pantalla, que la desencoratja d’opositar per entrar al cos de Mossos d’Esquadra (tot i que ell sí que s’hi presenta) i li recomana la Guàrdia Urbana, com a “més adequat” per ella.
La investigació
A través de la investigació del cas, es revelen relacions tòxiques, secrets ocults i un triangle amorós entre els tres agents de la Guàrdia Urbana de Barcelona: Rosa Peral, Pedro Rodríguez i el tercer personatge en discòrdia, Albert López (interpretat per Quim Gutiérrez). El desenvolupament de la història captiva l’espectador amb girs inesperats i revelacions sorprenents, que mantenen l’audiència enganxada de principi a fi.
El personatge de Peral —tal com va passar durant la investigació del cas— de seguida es veu immers en un teixit d’enganys i contradiccions, després de la misteriosa mort del seu company de feina i parella, Pedro Rodríguez (interpretat per José Manuel Poga), amb qui s’anava a casar i a qui troben carbonitzat dins d’un cotxe al pantà de Foix (Alt Penedès).
Pel que fa a la víctima, Pedro Rodríguez, tampoc es presenta com un home de conducta impoluta. El sumari revela que l’havien suspès de sou i feina per apallissar un motorista, després que se saltés un control de trànsit. Pel que fa al seu comportament en la relació sentimental amb Peral, tampoc se’l deixa gaire millor. Tot i que sí que se’l detecta atent i afectuós, és una arma de doble fil perquè desenvolupa un punt de controlador i obsessiu sobre l’agent.
En tercer lloc, Albert López es presenta com el gran amor de Rosa Peral, un home amb qui ha mantingut una relació sentimental i a qui no pot oblidar, tot i estar promesa per casar-se amb Pedro. López també es presenta com un home obsessionat amb Rosa Peral i que li perd el respecte en diverses ocasions, fins al punt d’arribar a insultar-la i amenaçar-la per missatgeria. A més, sembla que està involucrat en la mort d’un manter que, oficialment, va caure intentant fugir quan ja l’havien emmanillat.
Dies abans de l’assassinat de Pedro Rodríguez, López es presenta en una trobada de Peral amb amigues i li llança un anell de compromís damunt la taula, per demanar-li que canviï d’opinió i no es casi amb la seva parella. Un dels moments que permet estirar el fil perquè Peral apareix en imatges lluint els dos anells de compromís alhora.
El pacte d’encobrir-se en la seva implicació en el cas dels dos amants no tarda a trencar-se. Durant la investigació, la trama fa un gir i Rosa Peral acaba assenyalant Albert López com l’assassí de Rodríguez després de dies de mantenir que la víctima havia marxat i no sabia on era. Després d’això, Albert López es planta en la postura oposada i s’acusen mútuament.
Una Úrsula brillant
La destacada actuació d’Úrsula Corberó a ‘El cuerpo en llamas’ ha rebut un gran reconeixement, guanyant el premi Ondas com a millor actriu protagonista en una sèrie de televisió i sent nominada als Premis Forqué, per a la millor interpretació femenina en sèrie de televisió. L’actriu, que ha reconegut en diverses ocasions que li va costar acceptar el personatge, afirma en una entrevista en el mitjà ‘20 Minutos’ que va preferir “no saber molt més d’ella” per construir la seva Rosa Peral: “Em venia de gust fer una cosa molt pròpia i que s’allunyés completament de la realitat”, explica Corberó.
Després de protagonitzar ‘La casa de papel’ amb una gran aclamació per part del públic, el personatge de la catalana Úrsula Corberó a ‘El cuerpo en llamas’ ha estat una de les grans interpretacions de la seva carrera. La sèrie també ha estat nominada als Premis Forqué, com a millor sèrie, i als Premis Feroz, com a millor guió, ressaltant la seva excel·lència en la narrativa i interpretació.
El cas a la televisió
El conegut com a “crim de la Guàrdia Urbana” i la trama entortolligada que l’envolta, ha generat un gran interès mediàtic que s’ha traslladat en diverses produccions. A banda de la més de la minisèrie ‘El cuerpo en llamas’, Netflix ha estrenat el documental ‘Les cintes de Rosa Peral’, en què es recull la primera entrevista atorgada des de la presó per Rosa Peral, des que va ser condemnada per assassinar la seva parella amb ajuda d’un examant. El cas també ha aparegut dividit en tres capítols del programa ‘Crims’ de TV3.