Una proposta d’Abril Sucarrat Anglada.
‘Saben aquell’ és una pel·lícula dirigida per David Trueba a partir d’un guió d’Albert Espinosa i que protagonitzen David Verdaguer i Carolina Yuste. Estrenada als cinemes el novembre del 2023, se centra en la vida d’Eugeni Jofra – conegut sobre els escenaris com a Eugenio – , l’humorista català que va marcar una època amb la seva expressió freda, l’escenografia que utilitzava i, sobretot, els seus particulars acudits.
El triomf de la pel·lícula ha estat evident als premis de cinema català i espanyol, perquè Verdaguer s’ha endut els tres grans reconeixements com a millor actor protagonista (premi Gaudí, premi Goya i premi Forqué), i Yuste ha guanyat el premi Gaudí a millor actriu protagonista.
Respecte al títol, cal destacar que és un element imprescindible per associar la pel·lícula amb Eugenio. Perquè si algun aspecte destacava de les actuacions de l’humorista – a banda de les ulleres tintades, el fum de tabac i el vodka amb taronja – era la seva manera particular de començar els acudits, amb el seu “saben aquell que diu…”.
‘Els dos’
Lluny de centrar-se únicament en Eugenio, Trueba posa el focus en la relació que va marcar la seva manera d’entendre la vida i, inevitablement, en la figura de la dona a l’ombra, perquè tothom ha sentit a parlar alguna vegada d’Eugeni Jofra, el gran humorista, però Conchita Alcaide ha passat a l’oblit. I si algú es refereix a ella, amb tota la certesa ho farà com a “la dona d’Eugenio”.
‘Saben aquell’ comença amb un dels particulars espectacles de l’humorista, i es produeix un retorn al moment en què els protagonistes es van conèixer. Eugeni, que treballa com a joier, veu a Conchita en un autobús i decideix seguir-la fins al bar on ella sol actuar. Si ja havia quedat captivat per la seva bellesa, la dolça veu de la cantant l’acaba d’encisar definitivament. Després d’una primera conversa, Eugenio i Conchita creen un duet musical: ‘Els dos’. Ell decideix aprendre a tocar la guitarra i a combatre la por escènica per poder acompanyar a Conchita a l’escenari.
D’aquesta manera, la música es converteix en un eix transcendental pel recorregut de la pel·lícula, perquè permet situar l’espectador en els moments de fragilitat dels protagonistes, amb cançons tan icòniques com ‘Un beso y una flor’, de Nino Bravo o una peça interpretada per Carolina Yuste, que mostra al públic la seva faceta més musical, fins aleshores inèdita.
En les actuacions de la parella, destaca la veu de Conchita durant la cançó i els acudits d’Eugenio en els descansos. Quan la protagonista ha de viatjar al seu poble natal per cuidar la mare malalta, Eugenio es queda sol davant d’un públic al qual considera hostil. Però fins i tot la persona més resistent a la comèdia es rendeix davant les extravagàncies de l’humorista, interpretades amb excel·lència per David Verdaguer.
L’ambientació de la pel·lícula permet a l’espectador situar-se als anys seixanta i setanta del segle XX. Ho fa, però, amb una gamma cromàtica grisa, que pretén reflectir la tristesa de la història que va viure l’humorista. També hi surten alguns programes o moments històrics que permeten identificar-ne l’època, com la preselecció del representant d’Eurovisió l’any 1970, en què participaven els protagonistes amb l’anomenada ‘Balada del fuster’.
En el propi tràiler de ‘Saben aquell’ es defineix a Eugenio com a un “geni trist”, perquè encara que faci riure a la gent, quan baixa de l’escenari ha de fer front a una malaltia que marca la vida de la parella i, inevitablement, la dels seus fills. La personalitat d’Eugeni Jofra sembla envaïda per Eugenio, i això el fa sentir que ha fracassat com a pare i com a marit, tal com afirma en una conversa amb la seva germana Mari Carmen (interpretada per Marina Salas).
El català impolut de Carolina Yuste
Un dels aspectes que més sorprèn de la pel·lícula és l’impecable català que parla Carolina Yuste, natural d’Extremadura. Als premis Gaudí, l’actriu va confessar que amb l’ajuda d’una professora particular va aprendre la llengua catalana. Així, va demostrar una absoluta dedicació i compromís amb el personatge. I és que no ha volgut limitar-se a aprendre’s únicament el seu text, sinó que posa de manifest la importància de conèixer una llengua per afavorir la diversitat cultural.
Així doncs, en el transcurs de la pel·lícula es fa evident la importància que va tenir Conchita Alcaide en la vida d’Eugeni Jofra, fins al punt que ambdós personatges es converteixen en protagonistes. El final permet recuperar el punt de partida i mostrar l’absoluta separació entre sentiments i actuació que feia l’humorista català, segurament un dels principals motius del seu triomf.