Written by 08:00 Destacada, Mirades, Sense categoria

Tornar a submergir Torelló en la lectura

Una crònica d’Abril Sucarrat Anglada.

Quatre anys després del tancament de Can Xicoy —el desembre del 2022—, Torelló es tornava a omplir de llibres i cultura: La Distreta obria les portes al públic i “com una sorpresa” per Berta Arimany, la impulsora d’aquesta iniciativa, també ho feia El Vuk, una altra llibreria. Sovint es diu que és necessari veure altres llocs per obrir la ment i, a la nova llibretera, haver viscut a Girona, una ciutat amb “molt moviment cultural”, la va impulsar a fer el pas.

Entusiasta de la lectura i amb la voluntat de portar novetats culturals a la gent de Torelló, Arimany va materialitzar el projecte en un establiment situat al carrer Mossèn Parassols, on l’aparador de vidre es fusiona amb l’entorn de la capital de la Vall del Ges. El nom de la nova llibreria respon a una banalitat: Arimany és una noia distreta, està convençuda que la lectura és un bon mètode “per distreure’s i evadir-se de la resta del món”.

La Distreta

La nova llibreria de Torelló es divideix en dos espais. Al principal, s’hi poden trobar llibres de tota mena, agrupats en prestatgeries de fusta que recorden a les llibreries antigues tan mitificades; des d’assaigs fins a novel·la negra, passant per la novel·la juvenil. Sens dubte, a La Distreta hi triomfa la ficció, però la propietària hi troba a faltar “moviment”: “Moltes persones venen amb un títol pensat i es perden l’oportunitat de mirar, remenar i deixar-se recomanar un bon llibre”, explica la llibretera.

“Moltes persones venen amb un títol pensat i es perden l’oportunitat de mirar, remenar i deixar-se recomanar un bon llibre”

Al fons de la llibreria, s’hi entreveu un espai lúdic i ple de colors destinat als lectors més petits, “els lectors del demà”. La sala ofereix una calorosa benvinguda amb un missatge que anima els infants a llegir: ‘Benvinguts, llegiu molt’. Una de les grans apostes de la llibreria és potenciar l’àlbum il·lustrat, que és “un híbrid entre un artefacte artístic i una història literària”. En aquest sentit, Arimany reivindica que “els llibres infantils necessiten ser lúdics”, considerant que “la lectura serveix per evadir-se i passar l’estona”.

L’espai infantil de La Distreta. (Fotografia: Cedida per La Distreta)

La llibretera pescallunes també està convençuda que cal “erradicar els llibres fórmula”, uns quaderns destinats a ensenyar específicament a desenvolupar una acció quotidiana com, per exemple, “fer pipí a la gibrelleta”. Arimany incentiva la lectura des de les primeres etapes de la vida, una pràctica que considera “cal potenciar, perquè cada cop es veu més amenaçada per l’ús de pantalles”. 

La digitalització com a suport

És un fet evident que els adolescents passen cada vegada més hores navegant i interactuant a través de les xarxes socials. Encara que podria semblar un obstacle per adquirir l’hàbit de llegir, Arimany es mostra optimista i afirma que els aparells digitals, “més que ser una competència, acompanyen”. Un exemple destacat per la llibretera són els booktokers, creadors de contingut que fan ressenyes de llibres i en recomanen.

Un altre avantatge de les xarxes socials és la facilitat que ofereixen per promocionar negocis i projectes. En aquest sentit, la propietària de La Distreta considera que la promoció digital “comporta una despesa important de temps”, però reconeix que sempre té “l’Instagram al dia”. Una altra via de difusió de l’establiment és la publicitat al diari de Torelló. Malgrat això, la llibretera creu que el seu projecte es coneix majoritàriament pel “boca-orella”.

“No crec que el format de llibre tradicional estigui amenaçat”

Tots els intents de difusió de La Distreta poden semblar a contracorrent, però Arimany no considera que sigui un moment crític per la forma de llegir tradicional: “No crec que el format de llibre tradicional estigui amenaçat”. Tot i així, creu que “hi ha una sèrie de problemàtiques, com la sobrepublicació”. Segons la responsable de La Distreta, “a Catalunya, es publiquen entre 30.000 i 40.000 títols l’any”, i això li comporta “estrès per haver de compaginar la demanda de novetats amb la de llibres de fons”.

Arimany també es mostra optimista quan parla del públic de les llibreries, que considera “fidel”, tot i que reconeix que “no és excessivament abundant” i està decidida a intentar canviar-ho. La llibretera incentiva la lectura perquè està segura que si l’hàbit de llegir s’incrementés entre els joves, seria possible revertir el baix nivell de comprensió lectora que van presentar els alumnes catalans en les darreres proves de l’informe PISA: “Han fet saltar una mica les alarmes”, alerta, i reivindica que la lectura “no ha de ser un fet individual, sinó transversal”, entre escola i famílies.

“Hi ha maneres molt diferents de llegir, i no totes passen pel llibre físic”

Sovint es considera que, perquè això passi, només hi ha un camí: el de recuperar el llibre en paper, però Arimany rebat aquesta afirmació: “Hi ha maneres molt diferents de llegir, i no totes passen pel llibre físic.” La diversificació més important es va produir amb el “boom del llibre electrònic”. I de les paraules de la llibretera, se sobreentén que aquesta novetat no suposa una amenaça per a les llibreries: “El llibre en paper té tot un punt més romàntic i hi ha moltes persones que prefereixen fullejar-lo, olorar-lo…”. En aquest punt de la conversa, em crida l’atenció l’olor que desprenen les prestatgeries, l’aroma de coneixement divers i nou, que permet a totes les generacions gaudir de la lectura.

Les llibreries del futur

A Catalunya (i arreu del món), no només han proliferat nous formats de lectura, sinó també de la llibreria com a establiment. Existeixen les anomenades ‘llibreria-cafeteria’, on és possible beure’s un cafè envoltat de literatura. Des d’un punt de vista més anecdòtic, la llibretera recorda que “quan era petita, ja deia que volia tenir una cafeteria on vingués la gent a recitar poemes”. I, recuperant la seva estada a Girona, fa referència al fet que havia viscut a prop d’aquest format de llibreria, però en el moment d’iniciar el projecte va considerar que era “complicat mantenir l’equilibri, perquè s’acaba prioritzant el cafè i els llibres passen a un segon pla, o a la inversa”.

Una llibreria-cafeteria. (Fotografia: Creative Commons)

L’agreujant del desconeixement

Un dels trets de l’interior de la llibreria de Torelló que més crida l’atenció quan es traspassa l’aparador de vidre és la vida vegetal que es confon entre el color de fusta dels prestatges i els llibres. La quantitat considerable de plantes de La Distreta fa de l’espai un lloc acollidor i recorda la necessitat de vetllar pel medi ambient: una tasca social vinculada, en certa manera, al consum de llibres.

Recentment, l’acció d’adquirir un llibre o qualsevol altre objecte per internet s’ha convertit en habitual per moltes persones, malgrat els costos mediambientals que això comporta. Les emissions de CO2 que generen els mitjans de transport són extremadament perjudicials, així com l’embalatge dels paquets o les condicions laborals que estableixen determinades empreses.

Una de les raons més comunes per avantposar la compra en línia al comerç local és la rapidesa amb la qual es pot disposar del producte. Arimany, però, posa sobre la taula “el tracte personal que permet l’atenció del llibreter”, cosa que resulta impossible si es té en compte únicament la comoditat de la compra en línia. I també la decisió conscient de desplaçar-te a peu a buscar el llibre prop de casa, en comptes d’optar perquè t’arribi des de lluny en un sobre només per tu.

Negoci rendible o ruïna?

Finalment, un dels elements que moltes vegades es contempla a l’hora d’iniciar un negoci és el factor econòmic. La manca d’ostentació decorativa a l’establiment de La Distreta demostra l’aposta que fa la llibreria: prioritza el contingut al contingent. Per Arimany, la qüestió dels diners va passar a un segon pla a l’hora de tirar-se a la piscina. La llibretera argumenta que “no és un projecte per enriquir-se, sinó per viure del que t’agrada i aprendre coses noves”.

Un dels objectius a curt termini de La Distreta, a la qual se li presenta una projecció de futur incerta, és “encarar la dinamització i portar activitats a la llibreria com els conta-contes o alguna presentació”, com argumenta la seva propietària. Arimany també apunta que aquesta ampliació d’activitats s’ha de concebre “tenint en compte la importància de la lectura pel creixement i criança dels més petits”, i conlcou així la conversa, mirant de reüll l’espai infantil que permet somiar i gaudir llegint.

Autor

(Visited 31 times, 1 visits today)
Etiquetes: Last modified: 20 de març de 2024
Close