Written by 07:54 Destacada, Panorames

Els restauradors recuperen forces amb l’alleujament de les restriccions

Els bars i restaurants enfronten l’estiu amb l’esperança de sobreposar-se a la pandèmia

Un reportatge d’Ana Berdié García.

Des del 14 de març de l’any passat, tota mena de restriccions relacionades amb el contacte social han passat pel dia a dia per fer front a la pandèmia provocada pel COVID-19. Al principi, la restauració va tancar al complet. Després d’uns mesos i amb el confinament acabat, va arribar la possibilitat de fer menjar per emportar. Amb l’estiu tocant a la porta i la baixada del risc de rebrot, les mesures de contenció del virus s’han anat relaxant. La situació s’ha repetit al llarg de l’últim any, amb enduriments i relaxacions de les restriccions com ara el  control d’aforament, interiors de la restauració tancats, prohibició de consumir a la barra, limitació horària, impossibilitat de servir alguns àpats, com els sopars, i l’oci nocturn clausurat. Tot i això, els restauradors es van adaptar i van aplicar totes les mesures obligatòries: mascaretes, gel hidroalcohòlic, distanciament entre taules i neteja de tot el mobiliari entre comensals. El món de la restauració és molt ampli, però tots els establiments han d’aplicar les mateixes mesures amb conseqüències similars. Els restauradors senten els efectes del Covid-19, però, com ho estan vivint les famílies que depenen d’aquest negoci?

La restauració a la costa

El Thalassa va obrir les seves portes a la localitat de Salou fa anys. La seva clientela engloba a residents de la població i a turistes nacionals i internacionals. La cuina mediterrània és la seva especialitat, però també destaca per les seves tapes. “El restaurant és de tota la vida”, explica el cambrer, Sandro Virgili.

L’establiment està situat al passeig marítim, molt a prop de la platja. El punt fort del negoci és la seva gran terrassa i la disponibilitat de taules que els clients aprofiten sempre que poden. “El restaurant es caracteritza per la seva tranquil·litat davant del mar, ja que les famílies busquen un lloc al centre de Salou on gaudir d’un bon àpat i de bones vistes”, diu Virgili.  

Durant el confinament, tota l’activitat del restaurant es va veure afectada i l’arribada del take away (menjar per emportar) tampoc va ajudar gaire. Tot i això, la situació actual del local ha millorat i els empleats senten que aquesta temporada portarà un bon rendiment econòmic. Durant l’hivern, el restaurant roman tancat, per això la temporada alta a Setmana Santa i a l’estiu s’aprofita al màxim. “La temporada estival és la que ens aporta més guanys, però l’estiu passat no vam obtenir beneficis”, reflexiona Virgili. La restricció que més va afectar al Thalassa va ser el límit de comensals per taula i, especialment, la de tancar a les cinc de la tarda, ja que com afirma Virgili: “es perd un servei important”. Durant la Setmana Santa els beneficis van augmentar, ara han tornat a decréixer, però pensen que en els pròxims mesos remuntaran de nou.

Les restriccions han provocat la reducció de personal. Ara mateix, treballen quatre persones a un torn. Tot el personal porta mascareta, a més, el gel hidroalcohòlic està present en diversos punts del local. “Hi ha comensals que ens comprenen, però hi ha altres que no entenen que nosaltres no imposem aquestes restriccions, sinó que ens obliguen”, aclareix Virgili. La Generalitat ha començat a afluixar les restriccions i l’oci nocturn reobre les seves portes. La restauració es mostra satisfeta, però també alerta. “Nosaltres només demanem comprensió”, exclama Sandro Virgili.

La restauració a l’interior

Sant Vicenç de Castellet és una petita localitat situada a la comarca del Bages. En el cor del poble, es troba el Cal Putxet. El restaurant es va obrir l’any 1986 a una antiga masia del segle XVIII. Actualment, és la cinquena generació de propietaris del local. Els plats estan basats en la cuina tradicional catalana i moltes receptes són de la pròpia família. Els aliments que ofereixen són de proximitat, la majoria del mateix poble. El restaurant té carta i menú degustació. “Sempre oferim un tracte familiar, volem que els nostres comensals se sentin a gust”, destaca Albert Plans, el propietari.

La masia, segons els propietaris, es caracteritza per ser “familiar, acollidora i  tradicional”. El confinament va suposar una davallada econòmica important, ja que les despeses generades pel negoci continuaven. “Emocionalment, va ser molt dur perquè no podíem exercir la nostra professió”, se sincera Plans.

La restricció més dura per al seu negoci van ser la limitació d’aforament als interiors i el desplaçament intercomarcal. Però amb la relaxació de les restriccions, es va produir la recuperació dels clients provinents de Barcelona, Manresa i Terrassa. Un altre problema van ser les restriccions horàries, ja que durant el migdia la feina s’havia d’intensificar per complir l’horari de tancament. Com a mesures de seguretat, els propietaris destaquen l’ús de la mascareta, el gel hidroalcohòlic, el distanciament de dos metres entre taules, les reduccions de comensals per taula, la desinfecció de cadires, taules, lavabos i decoració, i la ventilació del menjador. “El gran canvi del nostre restaurant ha sigut el servei take away, que en un futur el volem potenciar”, explica Plans. El Cal Putxet no va obtenir beneficis l’estiu passat, ja que les despeses eres fixes i no hi havia facturació suficient. “No vam fer vacances per intentar recuperar tots els beneficis perduts durant la temporada”, afegeix el propietari. Però, aquest estiu el veuen amb millors ulls gràcies a l’ampliació d’horaris i la reducció de les restriccions.

Les ajudes són escasses i la tramitació de documents es costosa. Els propietaris demanen més ajudes a la Generalitat. “Nosaltres no hem pogut accedir a cap ajuda, no ens hem sentit gens recolzats”, declaren els propietaris. Tot i això, reben la comprensió dels seus clients. “Els comensals es mostren solidaris amb nosaltres perquè entenen la situació que patim com a sector”, aclareix Albert Plans.

La restauració a peu de platja

Valuk va néixer fa 11 anys a mans de la família de Yolanda Cuevas. “Els pares de la Yolanda tenien diversos xiringuitos repartits per Salou, entre ells aquest, però actualment només queda Valuk”, explica Marcos Calvo, un dels empleats. Durant aquests anys, el negoci ha acumulat una clientela fixa i ha creat una bona reputació entre els seus competidors. A més, els seus empleats destaquen els còctels com el seu producte estrella. L’equip de l’establiment està format per Yolanda Cuevas, Jose Noya, Domingo Contreras i Marcos Calvo. Contreras i Calvo treballen al Valuk des dels setze anys i Noya des de la seva arribada d’Argentina, l’any 2006.

Algunes de les restriccions que es van posar en marxa durant la temporada d’hivern no han afectat tant a aquest negoci. Ells tenen un afegit, la temporalitat. Cada estiu, les platges de Salou es massifiquen i el comerç local veu com augmenten els seus beneficis econòmics en aquesta època. Però a l’arribar l’hivern tot canvia, la Platja de Llevant -lloc on es troba el Valuk- es queda deserta. Per aquest motiu, Noya i Contreras realitzen el muntatge de l’estructura del negoci cada any: per Setmana Santa, el Valuk rep als seus clients, però a l’arribar l’octubre, la seva estructura es guarda en una nau d’un polígon industrial d’una localitat propera. “A l’hivern no hi ha turisme, no sortirien els comptes”, explica Calvo. Aquest any ha sigut diferent, el Valuk no ha obert per Setmana Santa i és durant el mes de juny quan els propietaris el tornen a muntar. L’estiu passat, van tancar al mes de setembre, un mes abans de l’habitual. “La temporada passada es va notar l’impacte en els nostres beneficis tant en els guanys per les hamaques com pel bar”, diu Calvo.

Les mesures de seguretat que pren el negoci inclouen mascaretes per als seus empleats i clients, gel desinfectant i productes de neteja com lleixiu per al seu mobiliari. “Nosaltres obrim al matí i muntem totes les hamaques, para-sols i tota la resta de mobles. Amb una mànega passem gel desinfectant per totes les hamaques, durant el matí passem aigua amb lleixiu per les cadires i taules. Dins el xiringuito fem el mateix amb un esprai desinfectant”, aclareix Calvo. Tot l’equip del Valuk se sent molt recolzat pels seus clients habituals, inclòs aquells que l’estiu passat no van poder estiuejar a Salou a causa de les restriccions. “Si es recupera tot això del Covid, el Valuk estarà més fort que mai perquè tenim moltíssims clients que volen venir. L’estiu passat ens escrivien missatges per Instagram dient que volien venir, però clar, per aquesta situació de la pandèmia no podia ser”, reflexiona Marcos Calvo.

La pandèmia del Coronavirus ha deixat petjada a la vida de moltes persones, de molts negocis. Segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE), Espanya compta amb un total de 277.539 establiments gastronòmics, cadascun d’ells amb la seva pròpia història i amb la seva visió de la pandèmia. Ara, molts restauradors confien en que la situació millorarà i tot tornarà ser com abans, quan servir un àpat era l’activitat més repetida a tot el territori.

Autor

(Visited 55 times, 1 visits today)
Etiquetes: , , , , Last modified: 28 de juny de 2021
Close