Written by 07:00 Destacada, Propostes, Sèries

‘Las Chicas del Cable’ posa el focus en les dones dels anys 20

Una proposta d’Abril Sucarrat Anglada.

La primera sèrie espanyola produïda per Netflix presenta la vida de quatre dones al Madrid dels anys 20; cadascuna amb les seves pors, els seus sentiments i els seus problemes, però totes entrellaçades pel vincle de l’amistat i la sororitat en una època marcada per la desigualtat de gènere.

Les sèries històriques sovint són protagonitzades pels homes que van a la guerra, de manera que a les dones se’ls ha donat un paper secundari en aquest tipus de films. Aquesta sèrie estrenada per Netflix el 2017, en canvi, posa el focus en les dones que treballaven en centrals telefòniques a la primera meitat del segle XX, quan comunicar-se a distància necessitava un intermediari (intermediària, en aquest cas).

Les dones que tenien l’oportunitat de treballar en aquests anys 20 havien de limitar-se a connectar dos cables de telèfon, que permetia d’aquesta manera que el sector masculí de la població conversés sobre negocis. Així era la divisió social tan marcada per gèneres durant les primeries del segle passat.

Quatre dones i una història

La Primera Companyia de Telefonia de Madrid és l’espai on es coneixen i estableixen una incondicional amistat quatre dones, cadascuna d’elles amb situacions personals complicades: des d’un pare intransigent fins a un marit maltractador. Però el passat més fosc és el que amaga (o pretén amagar) la protagonista, que pren una doble identitat: la d’Alba Romero i la de Lidia Aguilar. Són dues persones molt diferents, ambdues interpretades de manera brillant per Blanca Suárez. Tot i compartir lloc de feina, la sèrie se centra més en la vida social fora de la companyia, una vida marcada pel White Lady, el xarleston i els vestits d’estil Gatsby.

La Carlota (interpretada per Ana Fernández) és una noia lliure i sense lligams, que no es vol casar amb la seva parella perquè això comportaria convertir-se en una dona sense veu ni vot. Ja en els primers capítols, el fet de conèixer la seva cap farà que es plantegi aspectes sobre l’orientació sexual que no era possible manifestar en una societat marcada per la normativitat.

La Marga (interpretada per Nadia de Santiago) és una noia jove que arriba a la gran ciutat des del poble que ha estat sempre la seva zona de confort. No està acostumada a establir relacions amb el sexe contrari, però la tendresa i l’afecte que caracteritzen a en Pablo (interpretat per Nico Romero), company de feina, juntament amb els ànims que li proporcionen les seves noves amigues, farà que perdi les pors amb què va arribar a Madrid.

L’Ángeles (interpretada per Maggie Civantos) ja treballava a la companyia abans que les noies. Un entrebanc el primer dia de feina significarà el replantejament de la seva vida. En Mario (interpretat per Sergio Mur), el seu marit, pretén fer el que sigui perquè deixi la feina i es dediqui en cos i ànima a cuidar la seva filla. El matrimoni està marcat pel maltractament verbal, que acaba sent físic després que l’home arribi begut a casa. L’Ángeles, sense poder suportar més aquesta situació, prendrà una decisió que marcarà la vida de les quatre noies per sempre.

I, finalment, la Lidia es debat entre el passat i el present, entre la llibertat i l’opressió, però també entre l’amor de dos homes: en Carlos (interpretat per Martiño Rivas), fill del cap de la Companyia de Telefonia, i en Francisco (interpretat per Yon González), el seu amor d’adolescència.

El personatge secundari amb un desenvolupament més interessant que involucra en diverses situacions complicades a les protagonistes és la Carmen de Cifuentes (interpretada per Concha Velasco), que no perdonarà la irrupció de la Lidia a la seva família, i intentarà (de manera desesperada, en alguns casos) allunyar-la del seu fill.

Altres temporades i altres conflictes

La segona temporada continua en la mateixa línia que la primera, però està marcada per un assassinat en el qual es veuen involucrades les quatre protagonistes i la Sara (interpretada per Ana Polvorosa), que des d’aquest moment i fins al final de la sèrie farà costat a la Carlota davant de totes les adversitats. També és en aquesta temporada que la Sara se sincera i li revela la seva identitat de gènere.

L’inspector que porta el cas de l’assassinat, Cristóbal Cuevas, (interpretat per Antonio Velázquez), indaga en les proves al mateix temps que estableix una relació estreta amb l’Ángeles.

En la tercera i la quarta temporada, la Carlota aplica el seu caràcter revolucionari a la tasca política i radiofònica. AIxò li portarà conflictes, no només pel seu to liberal i progressista, sinó també pel fet de ser dona. La Lidia lluita en aquestes temporades per no perdre dues persones imprescindibles a la seva vida i la Marga veu la seva relació amb en Pablo truncada per l’arribada d’en Julio, el seu germà bessó. L’oposició de caràcters entre els dos germans farà que es plantegi si realment està amb la persona adequada. 

Finalment, la temporada cinc es divideix en dues parts. Les noies tornen a reunir-se en un Madrid irreconeixible, destruït per la sagnant Guerra Civil i resistent a la invasió de l’exèrcit franquista. Molts aspectes i fets que tenen lloc en aquesta temporada recorden el conflicte iniciat el 1936, com les cartilles de racionament, els bombardejos que obliguen la població a buscar un refugi immediat, però també el fenomen dels desertors, que serà clau pel desenvolupament de la trama.

El final de la sèrie no deixa indiferent. No ho va fer, almenys, amb cap dels fans que havien seguit la història de les protagonistes durant cinc temporades, perquè ‘Las chicas del cable’ continuen ajudant, fins les últimes conseqüències, a aquella gent que es mereix viure en llibertat.

Una proposta de sèrie per aquest hivern que permet conèixer com era la vida i la feina de les dones fa un segle, amb una ambientació històrica i temporal adequada que fa difícil no veure un nou capítol.

Autor

(Visited 2 times, 1 visits today)
Last modified: 20 de gener de 2025
Close